קורונה בישראל

פרופ' בליצר: "עיקר התמותה הוא מהקורונה ולא עקב מחלות רקע"

במחקר שנעשה במכון ה"כללית" למחקר שבראשו עומד פרופ' רן בליצר ובו נותחו נתוניהם של המתים מהמגיפה בארץ עלה עוד: רוב הנפטרים מקורונה היו צפויים לחיות לפחות עוד שישה חודשים

טיפול בחולה קורונה ב"שערי צדק". צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

כ-88% מהמתים הנמנים כקורבנות מגיפת הקורונה היו צפויים לחיות לפחות שישה חודשים יותר. "הם נפטרו בגלל הקורונה ולא עקב מחלות הרקע שלהם", כך מסר פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית וחבר בצוות הטיפול במגיפות במשרד הבריאות. את הנתונים המבוססים על מחקרים שנעשו בחודש האחרון הציג אמש (ב') בחדשות ערוץ 12.

פרופ' בליצר מסר: "ייחסו את מספר הנפטרים בישראל למספר הבדיקות יוצא הדופן שנעשה בישראל בתקופה האחרונה, אבל בהסתכלות על הנתון הקשיח ביותר - מספר הנפטרים - רואים שאנחנו גם שם עם השיעורים הגבוהים בעולם ביחס לגודל האוכלוסיה. בניגוד לטענה כי המתים מקורונה הלכו לעולם עקב מחלות הרקע שלהם, מחקר חדש מראה כי אלמלא חלו בקורונה הם היו צפויים לחיות לפחות שישה חודשים יותר".

פרופסור רן בליצר

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר. "בשל ההידבקות בקורונה, חלה אצל החולים החמרה הגורמת למחלות הרקע"

ועוד אמר פרופ' בליצר: "בהצטבר נתוני הגל הראשון והשני, במהלך כחודש וחצי, ישראל צמצמם בערך בשליש את הפער עם מדינות האיחוד האירופאי שספגו את המחלה הקשה ביותר בגל הראשון. מספר רב של גורמים החמירו את המגמה בישראל. המגמה החלה להסתמן מתשעה באב, כשחזרו החתונות הגדולות גם במגזר היהודי, היו הרבה התקהלויות, חוקיות וגם לא חוקיות, גם החזרה ללימודים. בסופו של דבר צריך לזכור: למחלה הזו יש דינמיקה. כשמספר החולים הפעילים עולה, הם מדביקים וגורמים ליותר חולים".

לדבריו, "מדיווחים בספרות הרפואית המקצועית ובהצטברות הנתונים במערכת הבריאות בישראל, נלמדו בחודש האחרון כמה עובדות חדשות: אחד הדברים הראשונים שרואים הוא יש השפעה מאוד גדולה של המיעוט על הרוב. כלומר, לפי המחקרים רואים שמתקיים מעין 'חוק פארטו' בהדבקה בקורונה. 20% מהנדבקים אחראים ל-80% מההדבקות. כלומר, אם כולם יקפידו על ההנחיות, אם כל אחד יפגוש רק 3-2 אנשים מעבר למשפחה הגרעינית שלו, המספרים יירדו מהר. מנגד, אם מיעוט יתנהג באופן מסכן, כל ההישגים שהושגו בבלימת המגיפה עלולם להיעלם.

"כמו כן למדנו ששהייה בחלל סגור מסוכנת יותר מכפי שחשבנו. ידענו על הדבקה טיפתית, אבל מה שלמדנו עתה זה שיש גם העברה אירוסולית של חלקיקי הנגיף באוויר. חלקיקים זעירים, בגודל של פחות מ-1 מיקרון שפולט סביבו חולה והם מצטברים בחללים הסגורים. כך שגם מי שעוטה מסיכה ושומר על ריחוק מצוי בבעיה גדולה בעת שהוא שוהה זמן רב בתוך חלל סגור".

פרופ' בליצר הדגיש כי "זו הסיבה להמלצה להימנע מלשהות בחללים סגורים ככל האפשר במהלך השבועות הקרובים ועם כל אדם שמחוץ למשפחה הגרעינית שלו אם אין הכרח לכך. אם אי אפשר בשום פנים ואופן להימנע משהייה זאת, חובה שיהיה חלון פתוח, שהחלל הסגור יהיה מאוורר ככל האפשר. כל הנוכחים יעטו מסיכה הדוקה על האף והפה ויקפידו על ריחוק פיזי של שני מטרים זה מזה".

פרופ' בליצר מסר כי במחקר חדש שנעשה במכון כללית למחקר נותחו נתוניהם של המתים מהמגיפה בארץ ונעשתה השוואה עם אנשים זהים להם מבחינת מחלות הרקע וגילם.

"גילינו של-12% בלבד מהנפטרים היתה צפויה באופן מובהק, סטטיסטית, תוחלת חיים של שישה חודשים ופחות, ולפחות מ-20% מהם היתה צפויה תוחלת חיים של שנה או פחות, למרות גילם המבוגר. זה אומר שמחלות הרקע משפיעות כנראה בשוליים ללא קשר לקורונה. עיקר התמותה היא לכן ישירות בשל הקורונה".

עוד הדגיש פרופ' בליצר: "המספרים העצומים שאנחנו רואים עתה, שכבר חורגים משמעותית מהתמותה הצפויה וגבוהים מאוד ביחס לעולם, הם בגלל הקורונה ולא של אנשים 'עם הקורונה'. בשל ההידבקות בקורונה, חלה אצלם החמרה הגורמת למחלות הרקע".

עם זאת להערכתו, "בשבועות האחרונים אנחנו כנראה נהיה עדים למגמה של ירידה בגיל הממוצע של החולים במצב קשה שנפטרים, כך שיהיה צורך לעדכן את התוצאות וההערכות והשיעורים, לצערי, עוד צפויים לעלות".

נושאים קשורים:  פרופ' רן בליצר,  חדשות,  קורונה,  תחלואה ותמותה,  מחלות רקע,  עטיית מסיכה
תגובות
29.09.2020, 20:30

למה לא מפרסמים תמותה לאומת שנה שעברה לפי חודשים?